Selamat Tahun Baru Cina

Saya mengambil kesempatan di sini mengucapkan selamat menyambut Tahun Baru Cina kepada semua warga pendidik Daerah LMS yang menyambutnya.







widgeo.net

Baca Komen (0)

Kajian Persepsi Murid Terhadap Guru

Berikut adalah dapatan satu kajian mengenai persepsi murid terhadap guru. Marilah sama-sama kita bermuhasabah diri dan meletakkan kita di dalam kelompok mana.

Ciri guru yang dianggap sebagai  berkesan:
  • Guru mengajar sangat jelas.
  • Sangat tegas, betul, tidak lewat masuk.
  • Rajin, mudah difahami.
  • Mengajar bersungguh-sungguh.
  • Berdisiplin, masuk awal, teknik pengajarannya berkesan dan hadir ke kelas tepat pada masanya.
  • Murid belajar dengan gembira, tidak tertidur. Guru yang sangat baik dan prihatin, mereka tidak duduk atau baca buku.
  • Suka buat lawak, tulisan guru terang, mengajar dengan penuh semangat ingin menolong.
  • Memberi hukuman yang adil, seronok kerana dia mengajar cepat faham.
  • Suka menyemak buku, tidak sombong.
  • Kerana dia tidak malas, kalau orang tak reti membuat kerja dia tunjukkan.

Gambar hiasan:  Guru bersama muridnya

Faktor guru dinilai rendah
  • Jarang masuk kelas, garang, malas dan mengajar sedikit.
  • Tidak mengajar dengan betul.
  • Selalu tak masuk kelas.
  • Susah hendak faham.
  • Sekali-sekala masuk kelas dan pelajaran kami ketinggalan.
  • Kurang mengajar dan suka marah.
  • Tidak PJK
  • Guru garang suka luku kepala orang.
  • Saya tidak suka cikgu yang lembut.
  • Kerana dia hari-hari beri kerja rumah sampai tak dan nak buat.
  • Menyuruh orang balik kalau orang itu tidak bawa buku.
  • Tidak mengambil berat terhadap kami, mengajar kami tidak sempurna dan hidung tinggi.
  • Malas mengajar, tidak menerangkan apa yang ditulis.
  • Tidak pernah berbincang dalam Penulisan.
  • Cikgu ini banyak memberikan kerja tetapi di dalam kelas dia hanya duduk sahaja dan tidak membincangkannya, dia selalu menengking kami.
  • Mengajar tidak bersungguh-sungguh.
  • Selalu tidak mengajar.
  • Lewat masuk kelas.
  • Pelajaran agama saya lemah kerana guru lambat masuk dan lambat mengajar.
  • Pengajarannya amat lemah.
  • Mereka duduk macam orang malas dan tengok mereka macam malas mengajar.
  • Mengajar orang dia sampai tidur dan dia tidak gerakkan orang yang tidur cikgu biarkan sahaja.
  • Suka masuk lambat.
  • Kerana ia mengajar main-main.
  • Mementingkan diri sendiri, dan dia tidak menulis di papan hitam.
  • Selalu membuang masa.
  • Tidak mengambil berat tentang murid, suka menyebelahi anak sendiri dan bercakap besar.
  • Tidak mengajar, masuk kelas bagi kerja lepas itu duduk.
  • Selalu masuk lambat, malas mengajar, membiarkan murid buat bising.
  • Lebih banyak memberi latihan daripada mengajar.

Baca Komen (1)comments

Keputusan PMR 2009

Seramai   363  pelajar atau  5.72 peratus daripada  6350 calon  sekolah di Daerah LMS memperolehi semua A dalam Penilaian  Menengah Rendah (PMR) tahun ini. Nilai Gred Purata Daerah (GPD) menunjukkan peningkatan sebanyak 0.04 iaitu 2.95 berbanding  2.91 pada tahun lepas.  Sementara peratus pelajar yang lulus semua mata pelajaran juga menunjukkan peningkatan sebanyak 0.74 peratus iaitu 59.02 peratus berbanding 58.29 peratus pencapaian pada tahun lepas.


Dua sekolah  memperolehi  pencapaian 100 peratus iaitu SM Sains Raja Tun Azlan Shah dan SMK Taman Tasek. Pencapaian terbaik sekolah Luar Bandar  adalah SMK Tengku Menteri (61.5%). Sebanyak sepuluh mata pelajaran menunjukkan peningkatan dan lima mata pelajaran iaitu Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Bahasa Arab, Bahasa Tamil dan Geografi menunjukkan sedikit penurunan.

Syabas dan tahniah kepada kepimpinan sekolah yang telah menunjukkan pencapaian cemerlang. Terima kasih kepada semua guru yang bekerja keras untuk kejayaan pelajar masing-masing. Untuk para pelajar yang mencapai kejayaan cemerlang juga diucapkan tahniah, semoga dapat meneruskan kecemerlangan dimasa akan datang.

Baca Komen (1)comments